Sedacja wziewna

Od zarania dziejów dentysta jest postrzegany jako postać negatywna, kojarząca się głównie z bólem i nieprzyjemnymi doznaniami. Ten utarty pogląd sprawia, że ludzie boją się wizyt u dentysty, a niektórzy unikają ich jak ognia. Silny i uporczywy lęk powodujący ataki paniki i paraliżującą niechęć nazywany jest dentofobią. Jego przyczyny mogą tkwić w negatywnych doświadczeniach z przeszłości, obawie przed bólem czy poczuciem bezsilności i braku kontroli podczas zabiegów stomatologicznych. Jak wynika z badań, wielu Polaków boi się chodzić do dentysty. Przerażające jest to, że obawa przed bólem aż dla 46% ludzi jest powodem braku wizyt kontrolnych u dentysty, co w konsekwencji doprowadza do sytuacji w której pacjenci odwiedzają dentystę tylko w przypadku ostatecznej konieczności, gdy ból jest nie do zniesienia a zęby są w opłakanym stanie.

Współczesna stomatologia radzi sobie z bólem poprzez stosowanie skutecznych metod znieczuleń. Praktycznie każdy zabieg może być przeprowadzony w znieczuleniu miejscowym, aplikowanym za pomocą klasycznych zastrzyków lub specjalnych aparatów sterowanych mikroprocesorowo. Czasami zachodzi również potrzeba wykonywania zabiegów w znieczuleniu ogólnym czyli tzw. narkozie, w której to pacjent pozbawiony jest świadomości i nie oddycha samodzielnie przez co zabieg obarczony jest dużym ryzykiem. O ile z bólem można poradzić w gabinecie w sposób skuteczny – zlikwidować ból za pomocą znieczulenia – to ze stresem pacjenci radzą sobie zdecydowanie gorzej. Dlatego tak ważne jest zastosowanie w gabinecie metod kontrolowania dyskomfortu odczuwanego przez pacjenta, jakim jest ból. Stąd najnowsza stomatologia dąży w pierwszej kolejności do uspokajania pacjenta, eliminowania jego stresu, który podczas wykonywanych zabiegów może potęgować wrażenia bólowe. Jedną z najlepszych metod opanowania stresu jest tzw. sedacja wziewna za pomocą podtlenku azotu.

Podtlenek azotu od dawna był stosowany do narkozy, jednak dopiero odpowiednia aparatura oraz dozowanie w połączeniu z tlenem pozwoliły na zastosowanie tego gazu w trakcie wykonywania zabiegów stomatologicznych. Stan odczuwany przez pacjenta przy zastosowaniu tej metody to stan odprężenia, przyjemnego oszołomienia, euforii, oddzielenia się od rzeczywistości, zobojętnienia na otaczający świat, przy jednoczesnym zachowaniu podstawowych odruchów i świadomości. Zabieg ten w dużej mierze przypomina hipnozę. Pacjent w czasie sedacji wziewnej nie śpi – zachowuje świadomość jest rozluźniony, często odczuwa bardzo realne halucynacje, wrażenie lekkości, unoszenia się w powietrzu, latania, pływania w wodzie.

Wskazaniami do zastosowania tej metody są: silny lęk przed ukłuciem i jakimkolwiek leczeniem, nasilony odruch wymiotny, nadpobudliwość nerwowa, długotrwałe, nieprzyjemne zabiegi itp. Warto podkreślić, że uspokojenie wziewne może być stosowane u pacjentów obciążonych chorobami ogólnymi np. astmą, padaczką, hemofilią, chorobami serca, czy nadciśnieniem tętniczym krwi.

Głównymi przeciwskazaniami do zastosowania ww. metody są choroby psychiczne, alkoholizm u dorosłych pacjentów, stwardnienie rozsiane. Ciąża i niedrożność górnych dróg oddechowych (przerost migdałków podniebiennych, przeziębienie) są przeciwskazaniami czasowymi.

Sam zabieg jest bardzo bezpieczny. Pacjent nie powinien jeść co najmniej 2-3 godziny przed zabiegiem. Po uzyskaniu pisemnej zgody na zabieg, lekarz stomatolog podaje mieszaninę podtlenku azotu i tlenu za pomocą specjalnej, nowoczesnej i bezpiecznej aparatury. Pacjent wdycha mieszaninę gazów przez pachnącą maseczką nakładaną na nos. Aparatura kontroluje automatycznie dozowanie mieszaniny podtlenku azotu i tlenu, odsysa jego nadmiar i dodatkowo wyposażona jest w mechanizm odcinający dozowanie gazu w przypadku pojawienia się jakiegokolwiek niebezpieczeństwa. Pod wpływem gazu pacjent staje się spokojny, zobojętniały na otaczającą go rzeczywistość, a wtedy lekarz może wykonać ściśle stomatologiczną część zabiegu. Po zakończeniu leczenia stomatologicznego następuje wstrzymanie dozowania gazu a pacjent wraca po kilku minutach do pełnej świadomości.

Metoda sedacji wziewnej najlepiej sprawdza się w leczeniu dzieci, gdyż to one są najbardziej uprzedzone do wizyt w gabinecie, ze względu na kojarzenie go z bólem i innymi niekorzystnymi odczuciami. Jednak osoby dorosłe również mogą z niej w sposób skuteczny i bezpieczny skorzystać. W trakcie sedacji wziewnej możliwe jest leczenie małych ubytków bez znieczulenia. Należy jednak pamiętać że w przypadku gdy zabieg jest bardzo bolesny należy dodatkowo wykonać znieczulenie miejscowe, ale sedacja wziewna zdecydowanie zmniejsza poczucie dyskomfortu powodowanego ukłuciem.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom naszych Pacjentów, wprowadziliśmy w naszym gabinecie możliwość skorzystania z metody sedacji wziewnej podtlenkiem azotu. Zapraszamy wszystkich tych pacjentów dla których komfort leczenia bez lęku i bólu ma podstawowe znaczenie, rodziców, którzy chcieliby zapobiec wystąpieniu fobii stomatologicznej u swoich dzieci, a także tych pacjentów którzy mają już problem z wizytami u dentysty. Te wizyty naprawdę mogą być przyjemne.